Hyg & Strik på Gedigen Kaffe Palmesøndag

Palmesøndag eftermiddag var det strikkecafetid på Gedigen Kaffe. Selv om solen skinnede varmt ned over Østerbro, var vi 10 strikkende kvinder, der fandt ned i cafeens hyggelige lokale.

Vi satte os ved det bageste sofabord og udvidede kredsen efterhånden som folk kom til. En del af os har været med mange gange, mens der også var et par nye deltagere. Mange af os havde mindst to strikketøj’er med – man ved jo ikke, om man pludselig går i stå, eller løber tør for garn, eller strikketøjet keder én … Samtidigt må håndarbejdet ikke være alt for indviklet og koncentrationskrævende, for man vil jo også passe samtalen rundt om bordet.

Annette strikkede for eksempel på en sweater fra bogen Sand, og havde et dragesjal med som backup strikketøj. Britta strikkede på estiske vanter – som strikkes på fire pinde, så mønsteret passer; Jane strikkede på et gæstehåndklæde, for den store sweater med mange snoninger til hendes søn var for varm og indviklet at strikke på, mens man snakker. Le havde sin oppefra-ned raglansweater med – og løb tør for garn! Tine syede 16 bittesmå knapper på den lille babytrøjer med ugler, mens Dorte strikkede på strikkeprøve til en af sine workshops på Knitwork Stockholm.


Jeg selv strikkede på min cardigan med perler – strikkecafeen er en fin måde at komme i gang med en UFO, som egentlig er lidt kedelig; man strikker og strikker mens man snakker, og inden man ser sig om, er man nået ned til ribkanten 🙂

Næste gang der er strikkecafe er søndag 14. Maj. Vi glæder os til at se dig på Gedigen Kaffe med et eller flere strikketøj’er i tasken.

Kristina/Knitwork

Popup i Ungeren

Popup i Ungeren

 

Onsdag aften drog Popupstrik til Nordvest og besøgte Ungdomshuset på Dortheavej 61.

Vi fik en rundvisning i huset, og derefter sad vi i salen, mens Jens fortalte om at være bruger af Ungdomshuset, at være aktivist i Ungdomshuset, og lidt om husets og BZbevægelses historie.

15 damer med strikketøj sad rundt om bordene og lyttede. Midt i Jens’ fortælling fik vi tilslutning af en lille gruppe fra Børnemagterne, som satte og lyttede med. De bidrog til fortællingen med deres syn på huset og fortalte lidt om deres aktiviteter.

Ungdomshuset har frivillige og gratis tilbud om forskellige aktiviteter hver uge. Vi opregnede at der hver uge kommer ca 500 mennesker kommer i huset som aktivist, bruger eller gæst. En hurtig optælling viste at huset bliver brugt på årsbasis af op mod 25000 besøgende. Tre store arrangementer om året trækker op mod 1500 deltagere. K-town (punkmusikfestival) Bikebash – eller -crash? Samt en musikfest med mange forskellige bands.

Hver uge er der fællesspisning/folkekøkken, som er åben for enhver, der har lyst at deltage. Det kræver ingen tilmelding, og menuen er altid vegansk (uden kød og mælkeprodukter).

I løbet af aftenens foredrag var der mange spørgsmål og debat om Ungdomshuset som institution, hvordan demo’er håndteres, og hvordan huset indgår i kvarteret. Værkstedsleder Dort Kampp fra Biblioteket på Rentemestervej, som er nabo til huset, fortalte om hvordan (og godt) det er at have huset som nabo.

 

Vi havde en hyggelig aften i Ungdomshuset, og det var spændende og oplysende at høre historierne fra et par af aktivisterne selv.

 

PopupStrik ønsker God Påske. Næste Popupstrik er 20. April. Hold øje med nyhedsbrevet!

Knitwork forår 2017

Vi har travlt.  Hvem har ikke det?
Vi er i gang med forårets aktiviteter på knitworkkontoret: Strikkecafeer, popupstrik, Master Class, Knitwork Light og Knitwork Stockholm.

Master Class i marts
Master Class workshops kan der stadig købes plads på. Udbuddet er alsidigt og der er nogle rigtigt spændende workshops på programmet. Vi er ind imellem blevet spurgt om, hvordan niveauet er, og vi har også hørt nogle sige, at de nok ikke er dygtige nok til at være med.
Til det vil vi gerne slå fast: Master Class er nørdet: det vil sige det er en workshop med ét emne, som man fordyber sig i over seks timer.
Men man behøver ikke være ekspert eller have mange års erfaring.
Man skal kunne strikke/hækle  og kende til de almindelige strikkeudtryk, og så skal man naturligvis have lyst til at fordybe sig.

Knitwork Light i april
Igen i år arrangerer vi i samarbejde med og på  Biblioteket på Rentemestervej Forårsmarked og en éndags Knitwork Festival (deraf ‘light’). Der er stande i salen og plads til at knitworke med håndarbejdet; åbne cafeer, og dagens afsluttes med tre forskellige workshops. I år vil der blandt andet være mulighed for at købe den fine Knitwork mulepose i Knitworkstanden. Den kan oven i købet gøres personlig med tekstiltryk i det åbne værksted.

Hyg & Strik
Vores strikkecafe på Gedigen Kaffe på Jagtvej fortsætter: den anden søndag i måneden er der hyg og strik henne om hjørnet nede i kælderen.

Youtube Channel
Vi har lavet en youtube kanal, hvor vi lægger vores videoer op. du kan se den første af slagsen her.

Knit on! vi ses 🙂

 

 

2 replies
  1. Annette Terp Andersen
    Annette Terp Andersen says:

    Tusind tak for en super hyggelig tur til Køng Museum – Mangfoldig Strikkekunst ?
    Glæder mig allerede til næste tur ?

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *