Programmet til Knitwork Light

Så er der Knitwork Light 2017

En hel dag med, garn, strik og hækling

Den 1. April 2017 11:00 til 17:30

Biblioteket i NordVest på Rentemestervej 76 – 2400 NV i København

Google maps

Direkte link til billetsalg

Åbne cafeer 11:00 – 14:00 (gratis at deltage)

Tine Unnerup: spindecafe

Thea Dam Søby: krea for børn

Jane Nøhr: begynderstrik for unge

Samantha Bombaci: strikketrykcafe

Knitwork: problemløsningsstrik og hygge

Tina Melbye: Hyggestrik & begynderstrik

Workshops: 14:30 – 17:30

Charlotte: Hard core strik 1 time… tre teknikker

Trine: begynderstrik Stort hold med assistent

Elisabeth: hæklet legetøj 

Stande 10:00 – 15:00
Susses Spindehjørne
Louise Klindt
Naturstrik.dk
ecoknitting.dk
Trine Påskesen
Malene/sysleriget
Ida nielsen
Birgit Bonnichsen
Andrea Skibsted
Janne Juul
Woolspire
Knitwork

Strik og hækling er kontaktskabende, kulturbærende og så har det en gavnlig effekt på dit helbred og kan bruges som et aktivt middel mod stress.

Det med effekten er en dejlig bonus. Men det de to første ting der gør, at det er oplagt at lave en strikkefestival i et kulturhus/bibliotek. Derfor vil vi gerne, i samarbejde med biblioteket og Bispebjerg Bydelspulje, lave Knitwork Light igen i år.

Med erfaringen fra sidste år, vil vi lave flere åbne cafearrangementer, hvor folk kan komme lige ind, sætte sig og lære noget, lave noget eller deltage på andre måde.

Vi laver 6 gratis åbne cafeer og to workshops. Hyggeområder med siddepladser. Garnfilmfremvisning og en skattejagt

De åbne cafeer har en ansvarlig, med viden om lige det emne, der er i den cafe.

Workshops’ne har en dedikeret underviser og folk skal tilmelde sig og betale for at deltage.

Alle kan deltage, også selvom man ikke har strikke/hæklet i lang tid, eller man måske aldrig har prøvet det, men gerne vil igang.

Det hele er for begyndere eller lidt øvede. Dog er Charlotte Kaaes “3 på en time” for øvede strikkere.

Samtidig laver vi i salen salgsboder med garn og andet, siddepladser hvor vi opfordrer folk til at sidde og hygge og snakke, viser strikkefilm i strikkebio og laver skattejagt rundt på hele biblioteket

Workshops og information om underviserne

Trine Påskesen
Køb billet her

Nybegynder strik

Vil du gerne lære at strikke- men ikke har turde at kaste dig ud i det endnu?
Vil du have opfrisket basismetoderne, da det er lang tid siden sidst?
Uanset så er dette workshoppen for dig!

Her lærer du basis:

– At slå op og lukke af
– At strikke ret og vrang

Og derudover en grundviden om:

– Redskaber
– Strikkefasthed
– Hvordan kan du selv tilegne dig viden
– At kunne læse en strikkeopskrift

Du vil få et lille kompendium med hjem, hvor du kan se de metoder vi har lært på kurset, samt en forklaring på de mest gængse udtryk. Vi sørger for en hyggelig stemning, og vores vigtigste mål med workshoppen er at få jer i gang og draget med ind i den fantastiske strikkeverden.

Hvem kan deltage: Alle

Medbring: Garn med strikkefastheden 22 M over 10 cm. samt strikkepinde 4

Trine Påskesen
Trine Påskesen er designeren bag og indehaver af firmaet Knit By TrineP, som hun startede i 2016. Her designer og sælger hun strikkeopskrifter på børne- og voksentøj.

Hun startede for 2 år siden med sin Instagramprofil af samme navn, og blev hurtigt kendt på de sociale medier, for hendes skønne børnedesigns.
Trine er autodidakt strikkedesigner, og udover at sælge opskrifter holder hun også foredrag og underviser i strik. Hun er pt. I gang med en bog der udkommer i løbet af 2017 med børnedesigns i alderen 0-6 år.

Opskrifterne fra Knit By TrineP er lavet med en forkærlighed for nordisk design, hvor der er fokus på at det skal være enkelt, elegant men matche de krav der er til dagligt brug. Hun bevæger sig meget omkring strukturstrik, hulmønstre og snoninger, og hendes opskrifter er skrevet til både begyndere og erfarne strikkere, i et sprog hvor alle kan være med.

Du kan se mere om Trine på hendes Instagram profil her:
https://www.instagram.com/knit_by_trinep/

eller på hendes hjemmeside her:
http://www.knitbytrinep.dk/

www.bykaae.dkCharlotte Kaae

Køb billet her

3 teknikker i timen – Montering og finish.

Sy sammen med maske og madrassting
Medbring: 2 strikkeprøver strikket op i lyst garn og strikket i glatstrik på p 4-6 mm slå 20 m op og strik 10 cm glat – luk af. (INGEN kantmasker, dvs ALLE masker på retsiden strikkes ret og ALLE masker på vrangsiden strikkes vrang)
en saks, en stoppenål der passer til garnet og garn til at sy sammen med.
3 opslag og 3 aflukninger
Medbring: 2 farver garn, et lyst og et mørkt passende til p 4-6 mm, pinde der passer til garnet 2 sæt, hvoraf det ene sæt skal være en rundpind.
Saks, stoppenål
Klip i strik
Medbring: strikkeprøve i 100 % uldgarn der ikke er superwashbehandlet!
 – Slå 31 masker og og strik 5 pinde 1-1 rib frem og tilbage på pinden. På næste pind, slå 5 masker op i forlængelse af arbejdet (disse 5 masker er dine klippe-masker. på alle omgange strikkes første og sidste klippe-maske vrang (1 vr, 3 r, 1 vr)) Strik til din prøve måler 10 cm, luk de 5 klippe masker af og slut med 5 pinde 1 x 1 rib. Luk af
Prøven kan strikkes i præcis det mønster du har lyst til. Strikker du med 2 farver, kan du over de 5 klippe-masker med fordel, strikke skiftevis en maske med den ene og en maske med den anden farve.

Charlotte Kaae

Forfatter, strikkedesigner, underviser, foredragsholder og blogger på fuldtid.
Startede bloggen KnittingByKaae i 2007.

I 2011 udkom bogen »Krydret strik« og firmaet ByKaae blev grundlagt med fokus på strikkedesign, udgivelser og undervisning.

August 2013 udgives hæftet Dimserier – flere bøger og hæfter er under udarbejdelse.

Elisabeth Stahl

Køb billet her

hæklet legetøj – monster godt!

Hvordan hækler man legetøj? Og hvordan kan man gøre en opskrift til sin egen? Kom og bliv inspireret til hvordan.
På workshopen hækler vi et monster. Jeg har en grundopskrift og så tilpasser vi den så hvert monster bliver unikt.
Vi snakker om hvordan man kan hækle hår, ben, øre og lave forskellige forskellige effekter som fx pindsvinepigge. Og vi taler om hvordan man gør en opskrift på hæklet legetøj til sin egen.

Vi snakker om materialevalg, om hvad man skal udstoppe det færdige resultat med og hvorfor, så snakker vi om farver og vi griner.

Medbring: bomuldsgarn i 4-10 farver + hæklenål til garnet

Niveau: begynder – men du skal kunne hækle almindelige masker som fastmasker og stangmasker og have lyst til at eksperimentere.

Elisabeth Stahl

Er en kreativ sjæl, der trods livets omveje altid har fundet styrke i sin kreativitet og i at gøre tingene på sin egen måde.

Elisabeth er ejer af SelvStrik.dk, et garn- og strikkeunivers, hvor hun underviser og inspirerer andre til at bruge deres kreativitet – og gerne med masser af farver 🙂