Kunsten at strikke et knaphul
Søndag 13:00 – 16:00

Lise Kamstrup

Køb workshop

Kunsten at strikke et knaphul

For selv garvede strikker kan det være en udfordring, at strikke et pænt knaphul, og ofte vælger man det man plejer.
Hvilket knaphul passer bedst til det man har strikket? Hvordan undgår jeg den slappe kant? Eller at lukke for stramt af, så knaphullet trækker sig sammen? Og kan man virkelig lave knaphuller der strikkes igennem to lag, når der skal være en ombukket kant?

Alt i alt, så dykker vi ned i knaphul land, og skal prøve at strikke alt fra de super nemme til det meget avanceret, for vi kan jo ikke altid sætte trykknapper i vores strik 😉

Du skal medbringe

  • to strikkeprøver der er glatstrikkede i et tyndt uldgarn
  • ca. pind nr. 3 -3,5 og størrelse ca. 10 x 15 cm.
  • Garn der matcher strikkeprøven.
  • En rest tyndt bomuldsgarn, gerne det merceriserede.
  • Rundpind og strømpepinde det matcher dit garn.

Lise Kamstrup

Velkommen til mit eventyrlige uldne strikkeunivers.

Jeg har altid strikket, elsker at lege med garn og farver, – helst mange farver!

I de sidste år har der været en tendens til, at baby og børnetøj har skullet være en kopi af de voksnes tøj og indretning. Det har betydet at børn har skullet være  iklædt sort, beige og jordfarver.

Jeg mener børn skal være børn og have MANGE farver. Helst i et design der er til at røre sig i, giver smil på læben og fart over feltet.

Alle mine farverige og finurlige trøjer, er selvfølgelig ikke kun til børn. Mange ligger også i voksne modeller, for man behøver ikke at være kedelig, selvom man er blevet voksen. Og man får bare flere smil i dagligdagen, når man har en ”samtale” trøje på.

Mit design er farverigt og med mønster strikket i Fair Isle strik eller i dobbeltstrik. Dog er der sneget sig enkle ensfarvede modeller ind, hvor det er garnet der er det bærende i designet.

Kort og godt, jeg elsker farver, jeg elsker mønster og jeg elsker uldgarn. Til gengæld mener jeg, at livet er for kort til vrangmasker i mønsterstrik, og hvorfor gøre noget mere besværligt end det er.

Strik skal være sjovt men gerne udfordrende!