Gimpning
Lørdag 16:00 – 19:00

Marianne Johnstad

Køb workshop

Gimpning

Jeg har arbejdet meget med den gamle teknik gimpning, som tidligere    blev brugt til at skabe fine blonder med, der blev brugt som fine detaljer, kraver og som hele klædningsstykker.

Jeg har eksperimenteret med teknikken i mine valg af materialer såsom    strimlet silke,  grov uld, smeltet garn og fin kobbertråd. Jeg har anvendt    teknikken til ideprøver  til den eksklusive del af modebranchen, jeg har gimpet og lavet aftryk til billeder, (udstillet i Cinnober i Kbh. 26/1­‐11/2‐17)    og jeg bruger teknikken til bluser og kjoler, samt julepynt jeg laver i mit eget    mærke marianneJohnstad.

Denne  workshop er tænkt som en introduktion og inspiration til at bruge den gamle teknik.
Jeg viser kort hvordan det så ud tilbage i tiden og viser    eksempler på hvordan jeg har brugt og bruger teknikken,  på billede og med produkterne. Derefter kommer en introduktion i teknikken. Delt op i forskellige masker når man laver gimpelidsen, dernæst forskellige måder    at samle gimpelidserne på, og forskellige forslag til mellemstykker og kanter.

Du skal medbringe min. forskellige materialer og tykkelser da udtrykket    og anvendelsen varierer meget, så led også i byggemarkedet, div. bånd    og strimlet stof, et mønster egner sig til et garn, et andet mønster til noget andet og det hele afhænger selvfølgelig af hvad man vil bruge det til.

Workshoppen  er for de som ønsker at lave prøver, for senere selv at  arbejde videre.

Marianne Johnstad‐Møller

er uddannet tekstildesigner med speciale i strik og har værksted på Østerbro i Kbh.

Jeg arbejder med mit fag indenfor 3 områder:  Design og produktion, kunst og undervisning.  

Ved den første strikkefestival var mine strikkede lysgopler udstillet.