Strikkede mormorfirkanter på strømpepinde
Søndag 09:00 – 12:00

Paulette Adam

Køb workshop

Strikkede mormorfirkanter

På denne workshop strikker vi firkanter, som kan sys eller hækles sammen til et større projekt. Alt efter garnkvalitet kan det ende med et sjal eller en plaid! Brug dine rester eller køb præcis de farver og den kvalitet, du kan lide, mindst 2 farver gerne flere – med 5 farver kan du lave mange (præcis hvor mange finder du ud af!) forskellige firkanter! Firkanterne strikkes fra centrum og ud, så du lære at lave en god opslagning, som kan bruges til meget andet.
Herefter strikker vi rundt på 4 og 5 pinde Jeg viser, hvordan jeg spænder firkanterne op efter vask, og gennemgår hvordan de kan hækles eller sys sammen, så arbejdet bliver smukt på begge sider.

Vi strikker også trekanter – og måske en anden form, som kan være med til give et ekstra pift til dit projekt.

Medbring: Garner, du har lyst til at bruge, fine garner til sjaler, tykke garner til plaid- eller sengetæppekvalitet eller noget midt imellem og strømpepinde (sæt med 5 stk) som passer til.
Har du aldrig strikket med 4 eller 5 pinde, kan træpinde være en fordel. Husk også hæklenål til opslagning og canvasnål til endehæftning og sammensyning – og din sædvanlige workshopkasse med blyant, papir og evt. farver mm.

Paulette Adam

Jeg leger med tråde! Jeg synes, det er fascinerende at se, hvordan tråde kan gå over og under hinanden i et mønster, hvad enten det er væv, flet eller strik. Jeg nørder gerne med et strikkemønster og forskellige garnkvaliteter, strikker det samme igen og igen i nye variationer for at lege et nyt mønster frem.

Jeg har en særlig forkærlighed for mønstre, hvor man tydeligt kan se lange tråde og mønstre, som får form og stuktur på grund af garnets særlige egenskaber.

Måske er det min væverbaggrund, som ofte får mig til at række ud efter hør, ellers er mit grundmateriale tynde garner i uld, silke, bomuld og gerne effektgarner mm – ofte i kombination, for de fine garner er så gode at blande. Mine strikmodeller er lette og i enkle snit.

Jeg er uddannet væver og bibliotekar.

Jeg har drevet firmaet Magiske Garner gennem de sidste 12 år og medejer af Forlaget Pro-sit!