2019

Velkomme til Sys Fredens

Vi er meget glader for at kunne sige velkommen til Sys Fredens itil Strikkeuniversitetet. Sys skal undervise på Strik 5. som er for meget erfarne strikkere.
Strik 5 er for færre elever og over tre aftener. Læs mere om Strik 5 her

Sys Fredens

Århusianske Sys Fredens var i 1978 i Paris med en veninde. Her så hun nogle garnbutikker, som var helt anderledes end dem, hun kendte fra København. Indtrykket var så stærkt, at Sys åbnede sin første butik, Garngalleriet, i Grønnegade i København, da hun vendte hjem til Danmark. Sys købte garner i Paris og fik selv indfarvet mange af dem, så hun altid havde de nyeste modefarver. Succesen var så stor, at hun ikke længe efter åbnede endnu en butik i Sct. Pederstræde i København.

Oprindeligt var Sys mest fascineret af garnerne, men kunne egentlig ikke strikke. Det måtte hun hurtigt lære, da kunderne efterspurgte hjælp og gode råd. Sys oprettede strikkecaféer om aftenen, hvor hun underviste i alt inden for strik, og hun oversatte selv strikkeopskrifter fra fransk til dansk. Som autodidakt strikkeekspert lægger Sys i sin undervisning vægt på, at det skal være sjovt at strikke. Alle kursister skal lære noget nyt, og slutresultatet må gerne være både smukt og funktionelt. Sys underviser mange steder og blandt andet også på Knitworks strikkefestival i september. Gennem de seneste ti år er det blevet til utallige workshops, foredrag og strikkecaféer rund om i landet.

Sys solgte sine butikker i 1984 og flyttede tilbage til Århus. Lysten til at åbne egen butik meldte sig hurtigt igen, så i 1990 åbnede hun Spaghetti, hvor hun sammen med sin daværende kæreste solgte garn og opskrifter. I 1995 lukkede hun butikken og tog en uddannelse som grafisk designer. Efterfølgende har hun åbnet og drevet endnu en butik i Gl. Munkegade i Århus, Fandango, men i dag bor hun igen i København, hvor hun har helliget sig arbejdet med strikke- og hæklebøger, workshops, undervisning og foredrag. I København er hun også tæt på sin familie.

Sys har udgivet mange bøger om strik på forlaget Klematis, men har også være fotograf og redaktør på musikbladet MM samt fotograferet til pladeomslag. Selv en bog om strik til hunde er det blevet til, og den er også udkommet i USA. Sys’ kreative side ses tydeligt i hendes designs, der emmer af enkle designs med flot finish.


Ny underviser på Strik 3

Velkommen til Katrine Wohllebe som er ny underviser.
Katrine har undervist på Knitwork workshops siden den første festival, hun har været underviser på Master Class .
Vi glæder os til at Katrine Wohllebe starter som underviser i Strikkeuniversitet. Katrine skal undervise på Strik 3

Om Katrine Wohllebe
Sprognørd og strikkoman. Redigerer, oversætter, underviser og designer inden for håndstrik.
Elsker farver og spændende strikketeknikker.
Har udgivet hæfterne Nirvana – seks stykker farverig strik (2015), Sand – strik med inspiration fra
stranden (2016), Refugium – strik til rolige stunder (2017) og senest Tang – traditionelt strik med et
tvist (2018)
Har været aktiv i garn- og strikkemiljøet siden 1990’erne først som hobbyist, senere professionelt.
Arbejder for et godt liv med masser af strik.
Facebook, Instagram og Ravelry: Goodlifeknitting

Kristina Jensen:
Kristina fortsætter som underviser på strik 1 og strik 1½
Lise Kamstrup:
Lise fortsætter som underviser på strik 2 og strik 4