Montering og finish
Fredag 13:00 – 16:00

Køb billet her

Sys Fredens

Køb workshop

Montering og finish

Fredag 13:00 – 16:00

En flot finish i dit strikketøj begynder helt fra opslagningen og slutter ved aflukningen.

Indimellem er der flere muligheder som vi prøver.

Lige eller ulige maskeantal? Udtagninger til højre eller venstre? Indtagninger til højre eller venstre? Strømpepinde eller magic loop på rundpind?

Sammensyninger, opstrikning af masker og meget mere.

Der udleveres et lille kompendium som vi alle strikker, hvor mange af det overstående indgår.

Medbring pinde og rundpind 80 cm nr 4-6 mm samt lyst uldgarn og en kontrastfarve der passet til, stor monteringsnål uden spids og hæklenål nr 4-6 mm.

Der udleveres et lille kompendium. Jeg underviser efter min bog Strikketips.

Sys Fredens

Århusianske Sys Fredens var i 1978 i Paris med en veninde. Her så hun nogle garnbutikker, som var helt anderledes end dem, hun kendte fra København. Indtrykket var så stærkt, at Sys åbnede sin første butik, Garngalleriet, i Grønnegade i København, da hun vendte hjem til Danmark. Sys købte garner i Paris og fik selv indfarvet mange af dem, så hun altid havde de nyeste modefarver. Succesen var så stor, at hun ikke længe efter åbnede endnu en butik i Sct. Pederstræde i København.

Oprindeligt var Sys mest fascineret af garnerne, men kunne egentlig ikke strikke. Det måtte hun hurtigt lære, da kunderne efterspurgte hjælp og gode råd. Sys oprettede strikkecaféer om aftenen, hvor hun underviste i alt inden for strik, og hun oversatte selv strikkeopskrifter fra fransk til dansk. Som autodidakt strikkeekspert lægger Sys i sin undervisning vægt på, at det skal være sjovt at strikke. Alle kursister skal lære noget nyt, og slutresultatet må gerne være både smukt og funktionelt. Sys underviser mange steder og blandt andet også på Knitworks strikkefestival i september. Gennem de seneste ti år er det blevet til utallige workshops, foredrag og strikkecaféer rund om i landet.

Sys solgte sine butikker i 1984 og flyttede tilbage til Århus. Lysten til at åbne egen butik meldte sig hurtigt igen, så i 1990 åbnede hun Spaghetti, hvor hun sammen med sin daværende kæreste solgte garn og opskrifter. I 1995 lukkede hun butikken og tog en uddannelse som grafisk designer. Efterfølgende har hun åbnet og drevet endnu en butik i Gl. Munkegade i Århus, Fandango, men i dag bor hun igen i København, hvor hun har helliget sig arbejdet med strikke- og hæklebøger, workshops, undervisning og foredrag. I København er hun også tæt på sin familie.

Sys har udgivet mange bøger om strik på forlaget Klematis, men har også være fotograf og redaktør på musikbladet MM samt fotograferet til pladeomslag. Selv en bog om strik til hunde er det blevet til, og den er også udkommet i USA. Sys’ kreative side ses tydeligt i hendes designs, der emmer af enkle designs med flot finish.