Strik til dig selv
Søndag 13:00 – 16:00

Sys Fredens

Køb workshop

STRIK TIL DIG SELV

Fra strikkeprøve til færdigt arbejde.

Kend dine egne mål.

VI gennemgår og kontrollerer en opskrift, om den nu også passer dig. Måske skal den rettes til, så den passer både i bredden, længden, ærmegabet og ærmelængden.

Har du garn på lager du gerne vil benytte, selvom det ikke passer til opskriften, så strikker vi en prøve og omregner opskriften.

Medbring ternet papir, blyanter, regnemaskine og målebånd.

Til prøver medbringes LYST ULDGARN og strikkepinde til pind 4-5 mm.

Der kan lånes/købes et lille kompendium.

Sys Fredens

Århusianske Sys Fredens var i 1978 i Paris med en veninde. Her så hun nogle garnbutikker, som var helt anderledes end dem, hun kendte fra København. Indtrykket var så stærkt, at Sys åbnede sin første butik, Garngalleriet, i Grønnegade i København, da hun vendte hjem til Danmark.
Sys købte garner i Paris og fik selv indfarvet mange af dem, så hun altid havde de nyeste modefarver.
Succesen var så stor, at hun ikke længe efter åbnede endnu en butik i Sct. Pederstræde i København.

Oprindeligt var Sys mest fascineret af garnerne, men kunne egentlig ikke strikke. Det måtte hun hurtigt lære, da kunderne efterspurgte hjælp og gode råd.
Sys oprettede strikkecaféer om aftenen, hvor hun underviste i alt inden for strik, og hun oversatte selv strikkeopskrifter fra fransk til dansk.
Som autodidakt strikkeekspert lægger Sys i sin undervisning vægt på, at det skal være sjovt at strikke. Alle kursister skal lære noget nyt, og slutresultatet må gerne være både smukt og funktionelt.

Sys underviser mange steder og blandt andet også på Knitworks strikkefestival i september. Gennem de seneste ti år er det blevet til utallige workshops, foredrag og strikkecaféer rund om i landet.

Sys solgte sine butikker i 1984 og flyttede tilbage til Århus. Lysten til at åbne egen butik meldte sig hurtigt igen, så i 1990 åbnede hun Spaghetti, hvor hun sammen med sin daværende kæreste solgte garn og opskrifter. I 1995 lukkede hun butikken og tog en uddannelse som grafisk designer. Efterfølgende har hun åbnet og drevet endnu en butik i Gl. Munkegade i Århus, Fandango, men i dag bor hun igen i København, hvor hun har helliget sig arbejdet med strikke- og hæklebøger, workshops, undervisning og foredrag. I København er hun også tæt på sin familie.

Sys har udgivet mange bøger om strik på forlaget Klematis, men har også være fotograf og redaktør på musikbladet MM samt fotograferet til pladeomslag. Selv en bog om strik til hunde er det blevet til, og den er også udkommet i USA. Sys’ kreative side ses tydeligt i hendes designs, der emmer af enkle designs med flot finish.